Zasady zdrowego żywienia w leczeniu trądziku pospolitego dzieci i dorosłych:

  1. W każdym posiłku powinno być 50% warzyw, 25% białka (fasola, ciecierzyca, soczewica, maślanka, kefir, jogurt, mięso) i 25% węglowodanów złożonych (kasze, ryże, pieczywo pełnoziarniste na zakwasie, makarony razowe i na mące durum, z semoliny).
  2. Pierwszy posiłek maksymalnie do 1 godziny po przebudzeniu.
  3. Bataty są lepsze od ziemniaków. Jeśli wybieramy ziemniaki to jedzmy maksymalnie  2 sztuki tygodniowo.
  4. Warto wybierać produkty ekologiczne, bio, z wolnego wybiegu, kupowane na bazarkach, targach. Są lepszej jakości i zawierają większą ilość składników odżywczych, witamin, makro – mikroelementów.
  5. Do smażenia najlepszy jest olej rzepakowy lub oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia. 
  6. Warto spożywać inne oleje na surowo: lniankowy, słonecznikowy, sezamowy, lniany, z avocado lub inne.
  7. Zrezygnować z jedzenia wędlin, podrobów, parówek, pasztetów. Można je zastąpić pieczonym lub gotowanym mięsem.
  8. Unikać jedzenia cukru. Można wybierać miód (nie stosować miodu powyżej temperatury 42 stopni, ponieważ traci swoje właściwości). Dodając miód do gorącej herbaty, pozostaje tylko słodki smak, nie ma on swoich właściwości leczniczych. Miód najlepiej spożywać na zimno.
  9. Unikać jedzenia produktów z mąki pszennej (białe pieczywo zamienić na pieczywo ciemne, bez dodatku mąki pszennej, bez dodatku konserwantów, drożdży, zaciemniaczy), najlepiej wybierać żytnie na zakwasie.
  10. Unikać jedzenia pizzy, hamburgerów, frytek, jedzenia w barach typu fast food (można zrobić samemu pizzę, hamburgery, z uwagą na zasady zdrowego jedzenia).
  11. Warto jeść warzywa, owoce surowe (każda przeróbka, nawet blender pozbawia je cennych właściwości). Jeśli wybieramy gotowanie to nie należy przegotowywać. Zupa kilkudniowa, którą za każdym razem odgrzewamy w tym samym garnku nie ma żadnych wartości odżywczych.
  12. Soki najlepiej robić w domu w sokowirówce lub maszynie wolnoobrotowej (polecam firmę Kuvings) lub wybierać jednodniowe (np. Marwit, punkty typu Soko Slow Juice). Soki w kartonach mają całą masę ukrytych (nie opisanych w składzie cukrów). Lepiej zjeść owoc niż zrobić z niego sok.
  13. Wybierać sery półtłuste lub chude.
  14. Stosować dużo ziół. Ostre przyprawy, typowe z kuchni indyjskiej mogą nasilać trądzik pospolity i trądzik różowaty. Mogą powodować pojawianie się podrażnień, zaczerwienień na skórze.
  15. Unikać słodkich napoi gazowanych, typu coca cola, fanta, sprite. Wybierać wodę gazowaną lub niegazowaną.
  16. Pić minimum 2 litry wody dziennie. Może być gazowana, średnio gazowana lub niegazowana. Warte uwagi są wody w szklanych butelkach, np. Ostromecko, Kinga Pienińska, Muszyna, Cehini.
  17. Unikać jedzenia majonezu, wybierać musztardę, sosy pomidorowe. Starać się robić sosy własne (pomidorowy, vinegrette, czosnkowy, zaziki – np. na jogurcie naturalnym, ogórek świeży, przyprawy).
  18. Ciekawym urozmaiceniem ogólnego jadłospisu jest smarowanie chleba, zamiast masłem, koncentratem pomidorowym.
  19. Jeśli nie masz nadciśnienia i chorób układu krążenia to lepsze jest masło 82% tłuszczu lub Finu Klasyczne (połączenie masła i oleju z rzepaku i lnianki).
  20. Jeść dużo warzyw (przegryzać w ciągu dnia seler naciowy, marchewkę, robić sałatki).
  21. Najlepsze węglowodany złożone to: kasza gryczana, kasza jęczmienna, ryż Basmati, ryż jaśminowy, chleb na zakwasie 100% żytni.
  22. Wybierać śmietanę chudą – 12 lub 18% lub zamienić na jogurt naturalny lub w ogóle nie stosować.
  23. Mleko krowie można zastąpić roślinnym np. owsianym, migdałowym, kokosowym. Jeśli są zaburzenia hormonalne unikać mleka sojowego i wszystkich produktów pochodzenia sojowego i samej soi. Mogą nasilać zaburzenia hormonalne).
  24. Do kawy stosować przyprawy typu: cynamon, kardamon.

Serdecznie zapraszam do współpracy. Zadzwoń lub napisz do mnie. Do zobaczenia w gabinecie.

Share.

Comments are closed.